Serenity: Leaves on the Wind – RECENZE

Dosavadní komiksy Firefly/Serenity se soustředily především na události mezi seriálem a filmem nebo na minulost některých postav. Bylo proto načase, aby se objevil i příběh, který by nám ukázal, co se stalo po filmu. Dočkali jsme se v lednu až červnu 2014, kdy vyšla šestidílná minisérie Serenity: Leaves of the Wind. Protože se bezesporu jedná o největší událost v univerzu Firefly od roku 2005 s  filmem Serenity, rozhodli jsme se, že tenhle příběh si vzhledem k čerstvému snadněji dostupnému vázanému vydání zaslouží podrobnější recenzi.

Že je Zack Whedon dobrou volbou na post scenáristy komiksů Firefly/Serenity, dokázal už v krátkých příbězích Downtime a It’s Never Easy – oba byly hodně zábavné a povedené, i když vyprávěly „jen“ o běžném životě na palubě Serenity. Příběh Leaves on the Wind navíc Zack konzultoval se svým bratrem Jossem, a komiks se tak stává skutečně tím nejoficiálnějším, nejkanoničtějším pokračováním, jakého jsme se mohli dočkat.

Příběh začíná devět měsíců po Serenity. Aliance nemá žádnou radost z toho, že se provalila pravda o Mirandě a Plenitelích, a pokouší se tuto informaci bagatelizovat – a samozřejmě dopadnout ty, kvůli kterým vyšla najevo. Malcolm Reynolds se skrývá i se svou posádkou, protože si uvědomuje, že hněvu Aliance by nemohl čelit – brzy je však nucen skrývání ukončit. Jeden ze členů posádky se ocitá v rukou Aliance a Mal musí podnikat jeden zoufalý krok za druhým, aby ho dostal zpět. Sám je ovšem nejen v hledáčku Aliance, ale i nového odbojového hnutí, které doufá, že se Mal postaví do jeho čela. Překvapivých zvratů – i nečekaných starých známých – se v komiksu objeví hned několik.

Všech šest čísel (neboli kapitol souborného vydání) obsahuje okamžiky, kde zazáří všichni členové posádky, a navrch řadu drobných narážek, které vyloženě zahřejí u srdce – od těch viditelnějších (jako dinosauři na ovládacím pultu nebo jisté červené tlačítko z epizody Out of Gas) po celkem nenápadné (všimněte si, co dělá stařenka na poslední straně prvního čísla!). Tím se dostáváme ke kresbě. Georges Jeanty před Leaves on the Wind pracoval na komiksové 8. sérii Buffy – a popravdě řečeno, jeho kresba mi k Buffy seděla víc. Postavy vypadají občas až příliš mladistvě a Jeantyho kresba celkově působí tak nějak radostně, i tam, kde se zjevně snaží o temnější tón. Jeho hravost ovšem nachází uplatnění právě při zmíněných narážkách, a tak mu nakonec rádi odpustíte i to, že postavy si občas nejsou nějak zvlášť podobné.

Třešničkou na dortu je kvalitní péče, kterou komiksu věnovalo nakladatelství Dark Horse Comics. Jako bonus je přítomen nejen krátký komiks It’s Never Easy, vydaný předloni u příležitosti Free Comic Book Day a odehrávající se ještě před Leaves on the Wind, ale také galerie alternativních obálek včetně jedné, o které jsem do té doby vůbec nevěděl (a to jsem se snažil dění kolem LotF od začátku podrobně sledovat).

Podtrženo sečteno, hardback Serenity: Leaves on the Wind je důstojným příspěvkem do zvolna rozhojňované množiny příběhů Firefly/Serenity. Jedná se o velice příjemný návrat, který potěší každého hnědokabátníka. Snad na sebe tentokrát nenechá další pokračování tak dlouho čekat.

Naše hodnocení: 9/10
Příběh: 8/10
Dialogy: 9/10
Kresba: 7/10
Atmosféra: 10/10

Pokud chcete mít přesnější představu o tom, co se v oficiálním komiksovém pokračování Serenity děje, ale komiksy vám z nějakého důvodu nesedí, přinášíme stručnou rekapitulaci 1. kapitoly. Takže pozor, spoilery. :-)

Ode dne, kdy posádka Malcolma Reynoldse odhalila pravdu o aliančním experimentu, který vedl ke vzniku barbarských Plenitelů, uplynulo devět měsíců. Představitelé Aliance se pokoušejí pravdu o Mirandě a Plenitelích popřít a zesměšnit. Do karet jim hraje to, že po Serenity se slehla zem – ptají se, proč ti, kdo se zprávou o Mirandě přišli, nepředstoupí a nestojí si za svým tvrzením: „Hrdinové přece neutíkají, hrdinové se neskrývají!“

Část veřejnosti alianční propagandě uvěřila, část organizuje protestní akce. Jednou z protestních skupin je organizace Nový vzdor (New Resistance). Vede ji hnědokabátnice jménem Bea, mladá žena s modrým účesem a velkým odhodláním, která si uvědomuje, že její hnutí potřebuje skutečného vůdce. Myslí si, že takovým vůdcem by mohl být Malcolm Reynolds (poněkud naivně ho považuje za „nejlepšího vojenského taktika současnosti“), netuší ovšem, kde ho najít. Spojí se s ní vychrtlý, neduživý chlapík, ze kterého se vyklube bratranec Jayna Cobba, a ten jí nabídne, že ji za úplatu dovede k Jaynovi, bývalému členovi Reynoldsovy posádky. Jayne už na Serenity není, toho času se zdržuje na své domovské planetě (máma mu plete svetr, který by mu ladil s legendární čepicí). Jayne souhlasí, že za kufr plný peněz pomůže Bee a jejímu Novému vzdoru najít Malcolma Reynoldse.

Serenity se mezitím pohybuje mimo radar, před rozzlobenou Aliancí se musí mít na pozoru víc než kdy předtím. Simon a Kaylee jsou spolu, stejně jako Mal a Inara, z River se stala pilotka Serenity, na řídicím pultu jsou pořád Washovi dinosauři. Navíc se schyluje k radostné události: těhotné Zoe se narodí Washova dcerka Emma. Samotná Zoe je ovšem po porodu ve vážném stavu, a Mal je nucen přerušit skrývání a zamířit se Serenity k nejbližší alianční nemocnici. Mezitím se objevuje další hrozba: na jednom z aliančních křižníků přistane starý známý lovec lidí Jubal Early a nabízí Alianci pomoc s dopadením Serenity…

17. 12. 2014 | kernel32

Komentáře

michal - michal-sima@seznam.cz [18. 12. 2014, 10:35]

Díky za recenzi a musím se vším souhlasit. Příběh se mi moc líbil, ale kresba mě nezaujala tolik jako u předchozích FF komiksů. Každopádně doufám, že se brzy objeví další.

A popravdě mě to naladilo tolik, že mám chuť pustit se do Buffy/Angel komiksů, ale zajímalo by mě, jestli stojí za to. Přece jenom jich už je docela dost a celková cena je poměrně vysoká (mám je stažené elektronicky, ale na monitoru mě to nebavi).

kernel32 - milan.pohl@gmail.com [19. 12. 2014, 21:14]

Pokud jde o Buffy/Angel komiksy, najdou se mezi nimi hodně dobré kousky… Za sebe můžu pro začátek velmi doporučit perfektní Spike: Asylum a Spike: Shadow Puppets (pokud máš rád Spika :-)), ze samostatných příběhů o Angelovi se mi hodně líbila pětidílná minisérie Angel: The Curse. Velmi povedená je i minisérie Fray, odehrávající se v daleké budoucnosti ve futuristickém Manhattanu (napsal ji sám Joss Whedon).

Naopak bych radil vyhnout se původní „staré“ číslované sérii od Dark Horse (v případě Buffy i Angela spíš jen vyplňovala mezery mezi epizodami než co jiného; to ovšem neplatí o „prequelových“ příbězích k Buffy, některé byly hodně dobré, vyšly v omnibusu Buffy volume 1). Oficiální pokračování kontinuity po sedmé sérii Buffy, resp. páté sérii Angela, jsou již znatelně lepší kresebně i scenáristicky. :-)

Spike - m.scofield1993@gmail.com [10. 10. 2015, 21:36]

Bohužel (ještě) nemám všechny navazující komiksy, ale za sebe mohu poradit takto: navazující osmá a devátá řada Buffy je určitě plnohodnotné pokračování seriálu, stejně tak série Angel & Faith odehrávající se souběžné s devátou řadou Buffy. Omnibus mám zatím jen jeden, tam bych řekl že se střídají lepší příběhy s průměrnějšími. Dále vlastním sborník Tales, obsahující sbírky kratších příběhů s všeříkajícími názvy Tales Of The Slayers a Tales Of The Vampires. To jsou takové příjemné bonusy, ale jen pro skalní fandy (nebo možná právě nováčky) protože jen minimum povídek se zde týká známých postav. U pokračování Angela je to složitější, protože mezitím co Buffy v komiksu pokračuje ve velmi podobném duchu jako TV seriál, pokračování Angela se náladě původního seriálu poněkud vzdaluje. Nechci spoilerovat, tak jen řeknu že pokud si na změnu atmosféry zvyknete, série After The Fall (přímo navazující na závěr páté sezony) je dobrá věc, hlavně proto, že tu alespoň na chvíli uvidíte skoro všechny důležité postavy ze seriálu (i ty mrtvé). Stejně tak i trochu nastavovaná a dějově zbytečná, ale zábavná kniha Last Angel In Hell. Zato kniha Aftermath a zbytek série od trojice Bill Willingham, David Tischman a Mariah Huehner Angelovi čest opravdu nedělá, jsem proto rád že poté přešel od IDW zpátky k Dark Horse. Dále sbírka Angel – John Byrne Collection je tvořena hlavně příběhy z Angelovy minulosti, takže koho bavily jeho flashbacky, doporučuju. Druhý Omnibus Angela, který mám, tvoří z větší části adaptované díly z páté řady, story o Gunnovi a Illyrii navazující na Last Angel In Hell, a další příběh z Angelovy minulosti. Co můžu ale doporučit na 100% je Omnibus Spike. Příběh Old Times prozradí detaily jeho známosti s démonkou Halfrek, Old Wounds a Lost & Found se zase odehrávají v období páté série Angela. A komiksy Asylum, Shadow Puppets a především Spike vs. Dracula jsou vyloženě lahůdkové.
A co bych určitě doporučil ještě (pro fandy seriálu Dollhouse) je kniha Dollhouse: Epitaphs. Je to jediný komiks vázající se k tomuto seriálu, takže vybírat není moc z čeho, ale fanouškovi by chybět neměl. Nezbývá než doufat, že po vzoru Serenity se k němu časem přidají další díly, které tento seriálový svět obohatí. Toliko k mým osobním názorům na komiksy z Whedonversa které se mi už dostaly do rukou.

Spike - m.scofield1993@gmail.com [06. 11. 2015, 20:06]

No a co se týče recenzované knihy Serenity: Leaves On The Wind, souhlasím vlastně se vším výše psaným. Osobně bych byl nejraději, kdyby u série zůstal osvědčený kreslíř Will Conrad. Proti Georgesovi Jeantymu nic nemám, znám veškerou jeho práci kterou odvedl na osmé a deváté sérii Buffy takže jsem jeho kresbě dostatečně navykl, a prostředí a akční scény zvládá svědomitě. V čem ale neexceluje, to jsou postavy, respektive jejich podoba s hereckými představiteli, což je u pokračování seriálu, jehož hlavní devizou byly právě hlavně ty postavy, lehce paradoxní. Chvílemi jsem i musel chvíli dumat, na kterou postavu se právě koukám. Tohle Conrad zvládal skvěle – když nakreslil Mala, prostě jste tam viděli stát a mluvit Nathana Filliona. Ale znovu – Jeanty mi v žádném případě nevadí, jen by si před dalším komiksem Serenity mohl ve volných chvílích naskicovat herce podle fotek. Jeho samotný styl kresby se mi ale jinak velmi líbí, je odlehčený, přehledný a i detailní, když je třeba. A jeho velké panely – paráda. Ale jak jsem psal, já jsem na jeho kresbu už pár let zvyklý. Ti, co se s ním prostřednictvím Leaves On The Wind setkávají poprvé, můžou mít rozdílný názor. Jediné, co mi tak v tomto hardbacku oproti předchozím chybělo, byla nějaká předmluva či doslov. Zrovna tohle oficiální pokračování by si nějáké to úvodní slovo zasloužilo, ať už od tvůrců (viz. Zack Whedon v The Shepherd’s Tale) nebo jiných povolaných osob (viz. Nathan Fillion v Those Left Behind a Adam Baldwin v Better Days & Other Stories). Jinak se samotným komiksem u mě spokojenost nejvyšší, jen by se mohla zrychlit intenzita vydávání. Buffy a Angel už nějakou dobu vychází pravidelně, a na kvalitu to nemá žádný negativní vliv. Takže jen vydávat víc komiksů Serenity a Dollhouse, a budu navýsost spokojen, že mé oblíbené seriály takto pokračují.

kernel32 - milan.pohl@gmail.com [07. 11. 2015, 11:48]

Jj, Will Conrad mi k Firefly/Serenity taky sedl líp (asi zatím ze všech dosavadních kreslířů – i když třeba Samneeho kresba se mi v The Shepherd’s Tale hodně líbila). S doslovem či předmluvou tvůrců naprostý souhlas, v hardcoveru Leaves on the Wind vyloženě chyběla – přečíst si něco o pozadí vzniku či uplatnění případných nerealizovaných nápadů k nenatočeným epizodám Firefly by bylo zajímavé.
Teď vyhlížím bližší info o chystaných nových komiksech Serenity, na SDCC ohlásili, že už je schválená osnova příběhu, tak snad se brzy dozvíme víc. :-)

Spike - m.scofield1993@gmail.com [19. 11. 2015, 01:10]

Tak nevím – na jednu stranu tím, že mezi každým vydaným Firefly/Serenity komiksem je dlouhá časová prodleva, se jaksi zvyšuje šance že to co vyjde bude stát za to, neboť je to vypuštěno ven až když jsou s tím sami tvůrci spokojeni. Na druhou stranu pravidelná řada je pravidelná řada, u Buffy ani Angela jsem nezpozoroval že by jim pravidelné vydávání kvalitativně ublížilo, a s tím že tak dostávám nové příběhy relativně často jsem nadmíru spokojen (samozřejmě tak často, jak jen dovolují momentální finance). Budu doufat, že teď když konečně vychází příběhy navazující na události PO filmu Serenity, frekvence vydávání se stabilizuje na vyšší rychlosti (jako to kdysi bylo s osmou řadou Buffy). Pak už by mi ke štěstí chyběl jen ten Dollhouse :-)
Jinak se upřímně taky docela divím, že když tvůrcům zbylo několik scénářů k nenatočeným epizodám, nerealizovali je už dávno jako komiksy, abychom vlastně mohli dostat další tehdy plánované díly Firefly, jen v jiném médiu (takhle nějak na mne působily Those Left Behind a Better Days). Jestli se něco z těchto nerealizovaných nápadů promítne do pokračování Serenity tak fajn, ale možná bych je přeci jen viděl radši v oné „epizodní“ formě, jak byly původně plánovány.
Co se toho Chrise Samneeho týče, tak asi takhle: můj osobní favorit z něj asi nebude, leč musím souhlasit že k The Shfpherd’s Tale jeho kresba prostě sedla. Na druhou stranu, když se kresebně postaral o jedno číslo – tuším že to bylo číslo 10 – ze série Angel & Faith, bylo to po kresbě Rebeky Isaacs jako pěst na oko. Samneeho stylizace je, dá se říct, docela osobitá, takže mu sluší když na něčem pracuje sám a dodá tomu svou atmosféru. Jakmile se však dostane do kontrastu s někým jiným, nedělá to tak úplně dobrotu, podle mého skromného nedůležitého názoru.